MEON EMS > Baza wiedzy > Franczyza – co to takiego?

Franczyza – co to takiego?

Franczyza – co to takiego?

Czym zatem jest franczyza? Franczyza polega na współpracy pomiędzy dwoma niezależnymi przedsiębiorcami. Współpraca na zasadzie franczyzy to współpraca pomiędzy dwoma niezależnymi podmiotami: franczyzobiorcą i franczyzodawcą. Umowa franchisingowa zakłada prowadzenie przez franczyzobiorcę własnego biznesu pod ugruntowaną marką należącą do franczyzodawcy. Co warto wiedzieć o franczyzie? Jakie są najpopularniejsze sieci franczyzowe? Czy franczyza może się opłacać? Tu znajdziesz wszystko, co warto wiedzieć o franczyzie.

Franczyza – co to?

Na zasadzie franczyzy działają m.in. restauracje typu fast food, w tym sieć McDonald’s. W Polsce w modelu franczyzowym funkcjonuje popularna sieć sklepów Żabka, a także wiele innych marek. Czym zatem jest franczyza? Definicja jest następująca: franczyza to umowa pomiędzy właścicielem marki (franczyzodawcą) i korzystającym z niej (franczyzobiorcą). W ramach tej umowy franczyzodawca zgadza się na wykorzystywanie przez franczyzobiorcę jego marki na potrzeby własnej działalności w zamian za określone korzyści. Umowa franczyzowa może zawierać szczegółowe informacje dotyczące know-how i jego ochrony prawnej, a także informacje o narzędziach, z jakich może korzystać franczyzobiorca i jakie zostaną mu udostępnione przez franczyzodawcę. Umowa franczyzowa jest długookresowa i zawiera wszystkie najważniejsze warunki franczyzy. Współpraca na zasadzie franczyzy może przybierać różne formy. Ogólne zasady w każdym przypadku są jednak identyczne. Franczyzodawca daje poszczególnym franczyzobiorcom prawo do korzystania z jego marki. W zamian oczekuje natomiast prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją.

Know-how – podstawa każdej franczyzy

Prowadzenie działalności zgodnie z koncepcją franczyzodawcy sprowadza się do know-how, choć pojęcie to jest znacznie szersze. Know-how to wynikająca z doświadczenia wiedza przydatna do prowadzenia konkretnej działalności gospodarczej. Know-how to m.in. całokształt kluczowych procedur, jakie wiążą się z danym biznesem. Jeśli – przykładowo – franczyza to sieć restauracji, know-how może dotyczyć tajników pracy personelu, ale też receptur na poszczególne dania. To oczywiście jeden z wielu przykładów. Co ważne, know how nie jest jawne, a to oznacza, że dostęp do niego w przypadku franczyzy reguluje umowa franczyzowa. Wprawdzie know-how nie można opatentować, ale to nie oznacza, że nie jest chronione prawnie. Wręcz przeciwnie – według ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ujawnienie know-how bez zgody przedsiębiorcy jest surowo zabronione. Zasady franczyzy zawsze uwzględniają zagadnienie know-how. W wielu przypadkach to newralgiczny kapitał firmy, a fakt, że franczyza zakłada transfer know-how, pozwala franczyzobiorcy wystartować z niezbędną wiedzą. Właśnie dlatego franczyza często okazuje się najkrótszą drogą do stworzenia własnego biznesu.

Twarda i miękka franczyza

Franczyza może przybierać różne formy. Zasady franczyzy, choć opierają się na podobnych zasadach, w przypadku każdej marki są inne, o czym należy pamiętać. Dużo zależy od rodzaju franczyzy. Dobrze jest mieć świadomość, że istnieją jej dwa rodzaje: twarda i miękka franczyza. Czym się od siebie różnią? Przede wszystkim stopniem wzajemnego zaangażowania we współpracę. Twarda franczyza to inaczej franczyza formuły przedsiębiorstwa. Każdy partner franczyzowy w jej przypadku przestrzega ściśle określonych reguł. Franczyzobiorca musi dbać o zachowanie określonych standardów. Franczyzodawca z kolei może ingerować w takie kwestie, jak lokal franczyzowy, jego wystrój czy panujący w nim klimat, a także w newralgiczne procesy związane z prowadzeniem biznesu pod jego marką. Miękka franczyza to znacznie luźniejszy układ. W tym wariancie franczyzobiorca może liczyć na dużo większą niezależność. Który model jest lepszy? Nie ma reguły. Wiele zależy od franczyzobiorcy – od jego samodzielności, ambicji i tego, jak wyobraża sobie zarządzanie własnym biznesem.

Franczyza – jakie daje korzyści?

Franczyza od wielu lat sprawdza się na całym świecie. Franczyza w Polsce również cieszy się dużą popularnością, o czym świadczy fakt, że z roku na rok przybywa firm działających właśnie na tej zasadzie. Dlaczego model ten jest tak chętnie wybierany? Korzyści, jakie odnosi każdy partner franczyzowy, są inne, ale jeśli franczyza działa na zasadzie win-win, a takie powinno być założenie, obie strony odnoszą wymierne korzyści. Franczyzodawca może liczyć na dodatkowe przychody, a także rozwój marki, jej rozpoznawalności i zasięgu. Franczyzobiorca natomiast ma szansę stworzyć biznes, korzystając ze sprawdzonego pomysłu, a także wsparcia, którym oprócz dostępu do know-how franczyzodawcy, mogą być np. wspólne działania marketingowe – warunki franczyzy mogą obejmować stworzenie strony internetowej franczyzobiorcy, ulotek i innych materiałów. To dla franczyzobiorcy duże ułatwienie i łatwiejsza droga do osiągnięcia przez niego sukcesu finansowego. Na tym sukcesie w proporcjach, które zwykle określa umowa franczyzowa, korzystają obie strony. To zatem klasyczny układ win-win.

Ile kosztuje współpraca na zasadzie franczyzy?

Ile kosztuje franczyza? Nie ma jednej odpowiedzi. Są projekty, które wymagają wielomilionowych inwestycji, ale są też i takie, w przypadku których próg wejścia nie jest wysoki. Popularna franczyza McDonald’s wymaga posiadania kapitału w wysokości ok. 1,8 mln zł. Istnieją oczywiście również znacznie bardziej kosztowne projekty franczyzowe, ale spokojnie. Jeśli rozważasz stworzenie własnego biznesu w oparciu o model franczyzowy, nie musisz być milionerem. Model franczyzowy z powodzeniem funkcjonuje w różnych sektorach. Współpraca na zasadzie franczyzy może dotyczyć sklepów z najróżniejszymi produktami, klubów fitness, szkół programowania dla dzieci i młodzieży – możliwości przybywa z roku na rok wraz z pojawianiem się kolejnych interesujących projektów franczyzowych. Franczyza może kosztować mniej niż 40 tys. zł lub jeszcze mniej. Sieci franczyzowe mają różną skalę i charakterystykę. W niektórych przypadkach nie trzeba inwestować nawet w lokal franczyzowy. Warto zrobić research i poszukać franczyzy na miarę własnych potrzeb – jest w czym wybierać!

Popularne sieci franczyzowe. Nie tylko McDonald’s

Do największych sieci franczyzowych świata należą obecnie kluby fitness Anytime Fitness, międzynarodowa sieć sklepów typu convenience 7-Eleven, a także sieć barów kanapkowych Subway. Inne potężne sieci franczyzowe to wspomniana sieć restauracji McDonald’s, a także: KFC, Pizza Hut i Papa John’s International Pizza. Do największych sieci franczyzowych należą też sieć stacji paliw Circle K oraz sieć sklepów z suplementami diety i produktami pokrewnymi GNC. Jakie sieci franczyzowe cieszą się największą popularnością w Polsce? Do wiodących należą sieć sklepów Carrefour Express oraz Żabka. Na fali wzrostu znaczenia segmentu alkoholi premium na franczyzowego potentata wyrasta sieć sklepów alkoholowych Al.Capone. Od lat popularnością cieszy się też franczyza Esotiq (marka oferująca bieliznę damską ma w polskich miastach blisko 280 sklepów; marka działa w oparciu o model franczyzy depozytowej). Franczyza w Polsce wciąż się rozwija. Liczba ofert franczyzowych z roku na rok jest coraz większa.

Franczyza fitness dla aktywnych

Na zasadzie franczyzy działa wiele klubów fitness. Z jednej strony ten rodzaj działalności doskonale wpisuje się w zasady franczyzy, z drugiej zaś branża fitness rozwija się w imponującym tempie, co można przypisać modzie na zdrowy tryb życia. Jeśli lubisz sport i wierzysz, że powinno się go promować, trudno o lepszy pomysł na własny biznes. Możliwości jest wiele. Podobnie jak w każdym rodzaju biznesu, warto postawić na nowoczesne, innowacyjne rozwiązania. Za jeden z najbardziej przyszłościowych trendów w branży fitness uważana jest metoda EMS. EMS (z ang. electrical muscle stimulation) to metoda treningowa, łącząca ćwiczenia z elektrostymulacją mięśni przy pomocy specjalnych urządzeń. Stymulowanie mięśni podczas treningu odpowiednio dopasowanymi impulsami elektrycznymi pozwala osiągnąć znakomite rezultaty. To przede wszystkim sposób na maksymalne wykorzystanie sesji treningowych i spalenie możliwie największej liczby kalorii. Czy współpraca na zasadzie franczyzy może dotyczyć metody treningowej EMS? Jak najbardziej!

Franczyza MEON EMS

Współpraca na zasadzie franczyzy wydaje Ci się idealną formą prowadzenia własnego biznesu, a do tego masz sportowe zacięcie, które chciałbyś w umiejętny sposób rozwijać? Franczyza MEON EMS powinna Cię zainteresować. To propozycja partnerskiego biznesu, w ramach którego możesz stworzyć własne studio EMS, wykorzystując autorski system EMS. Projekt franczyzowy MEON EMS jest dedykowany osobom chcącym się rozwijać i liczącym na wymierne korzyści finansowe. Treningi z wykorzystaniem metody EMS od lat stosowane są przez zawodowych sportowców i rehabilitantów. Obecnie coraz częściej stawiają na nie również osoby chcące po prostu zadbać o formę. W Niemczech i innych krajach Europy Zachodniej to nowy standard w branży fitness. W Polsce boom na metodę EMS jest dopiero przed nami. To dobry moment na start. Co ważne, franczyza MEON EMS ma niski próg wejścia, a kwestie, takie jak lokal franczyzowy, są uzgadniane indywidualnie. Franczyzobiorcy oprócz dostępu do know-how mogą liczyć na wsparcie marketingowe, obejmujące takie działania jak stworzenie nowej strony internetowej, udostępnienie grafik itp. Umowa franczyzowa jest skonstruowana w sposób jasny i transparentny. Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami projektu!